niedziela, 29 grudnia 2013

Kulinarna niedziela: Pełnoziarniste bułeczki amarantusowe

Podejrzewam, że większość z Was jest przejedzonych świątecznym jedzeniem, dlatego dziś przygotowałam coś lekkiego i zdrowego: pełnoziarniste bułeczki amarantusowe, które sprawdzą się zarówno do śniadania, podwieczorku jak i  kolacji.

Amarantus (inaczej szarłat) zyskuje coraz większą popularność i dobrze, bo jest bardzo zdrowy! 
Zawiera bardzo drobną frakcję skrobi, dzięki czemu jest ona łatwostrawna i szybko dostarcza organizmowi energii. Ponadto zawartość składników mineralnych takich jak magnez, wapń, fosfor i potas jest w amarantusie znacznie wyższa niż np. w pszenicy. Do niewątpliwych zalet produktów z ziarna szarłatu można również zaliczyć wysoką zawartość błonnika i łatwo przyswajalnego białka. Jest to białko o niezwykle wysokim stopniu przyswajalności – 75% – dla porównania wartość białka zawartego w mięsie 70%, w mleku 72%. Pod względem ilości żelaza amarantus przewyższa wszystkie rośliny (15 mg w 100 g nasion – dla porównania w mięsie wołowym i cielęcym ok. 2,5 mg w 100g) - źródło

Ponadto amarantus reguluje biosyntezę cholesterolu, co zapobiega chorobom układu krążenia. Zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, które zmniejszają ryzyko chorób serca i rozwój miażdżycy, a także ma wysoką zawartość białka. Ma dużo skwalenu – lipidu opóźniającego procesy starzenia, łatwo przyswajalnego żelaza, wapnia i magnezu. Ma też dużo błonnika i znaczną zawartość witamin z grupy D oraz A, E, i C - źródło

Co istotne amarantus nie zawiera glutenu - może być podawany chorym na celiakię.


PEŁNOZIARNISTE BUŁECZKI AMARANTUSOWE

Składniki:
 2 szklanki amarantusa ekspandowanego
 2 jajka
 sól i pieprz – do smaku
 opcjonalnie: 1–2 łyżki rodzynek

Przygotowanie:
Całe jajka ubić z solą na spienioną masę, dodać amarantus i wymieszać. Dłonią zmoczoną wodą formować podłużne lub okrągłe bułeczki o grubości ok. 2 cm. Piec w piekarniku nagrzanym do 180º C, aż się zarumienią. Bułeczki można podawać z masłem, serkiem, konfiturami czy miodem.







Przepis pochodzi stąd. Znajdziecie tam również inne przepisy z wykorzystaniem amarantusa.

24 komentarze:

  1. Wyglądają ciekawie choć nie słyszałam nigdy o tym amarantusie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto się zainteresować, bo jest bardzo zdrowy:)

      Usuń
  2. Pysznie wyglądają, chociaż tak jak Tsubaki Chan też nie słyszałam o amarantusie;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to już usłyszałaś ;) Warto spróbować!

      Usuń
  3. wyglądają bardzo smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Takich jeszcze nie robiłam, muszą być świetne, czekam na to, co wymyślisz w następną niedzielę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam amarantusa i ciągle szukam jakiś fajnych przepisów i znalazłam u Ciebie :P
    Na pewno upiekę! Muszą być idealne jako dodatek do śniadania <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są świetne! Cieszę się, że pomogłam!

      Usuń
  6. Polecam zachęcam do takich spacerów:) na pewno nie będziesz żałować:)

    OdpowiedzUsuń
  7. mmm wyglądają smakowicie Gdzieś mi się obiło o uszy pojęcie Amarantus, ale nie widziałam nigdzie ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znajdziesz go w sklepach ze zdrową żywnością. Polecam spróbować;)

      Usuń
  8. Ciągle brakuje mi pomysłów na amarantus i tkwi w szafce. Muszę tylko wymyślić czym zastąpić jajka:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ostatnio na FB znalazłam stronę "Odkrywamy amarantus" - może tam znajdziesz jakiś ciekawy przepis :)

      Usuń
  9. Koniecznie muszę wypróbować! mam płatki amarantusowe od niech zacznę. Jednak czuję,że twoje bułeczki będą kolejnym krokiem:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daj znać czy Ci smakowały jak zrobisz :)

      Usuń
  10. chyba muszę wreszcie sięgnąć po amarantusa, bo czuję że omija mnie coś smacznego :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...